Przedszkole Samorządowe w Bielisze

Rozwój emocjonalny u dzieci w wieku przedszkolnym

ROZWÓJ EMOCJONALNY U DZIECI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM

 

 

Co to są emocje i uczucia?

 


Dziecko w wieku 3-7 lat poszerza teren swojej spontanicznej aktywności. Następuje wzbogacenie się i zróżnicowanie przeżywanych emocji. Znane już we wcześniejszym okresie rozwojowym uczucia takie jak : gniew, strach, zazdrość, radość, które do tej pory były często niewyraźne oraz niejednoznaczne, w wieku przedszkolnym nabierają znaczenia iwyrazistości. Dziecko nie potrafi ukrywać i tłumić swoich przeżyć emocjonalnych, co przekłada się na zachowanie, ruch i gesty a także słowa. Do 6 roku życia uczucia dzieci cechuje impulsywność i afektywność. Emocje są silne, gwałtowne mimo, że są krótkotrwałe to jednak łatwo powstają a ich wybuch skierowany jest na zewnątrz. Reakcje przy tym mogą być niewspółmierne do siły bodźca, a powstające uczucia są zmienne i nietrwałe.

 


 

 

 

Kilka porad jak wspierać rozwój emocjonalny dziecka:


- mów w domu o uczuciach,
- pomóż dziecku nazywać jego uczucia i je zaakceptować,
- staraj łączyć przeżywanie emocji z potrzebami, a nie ze zdarzeniami zewnętrznymi,
- dziel się z dzieckiem uczuciami i przemyśleniami i uważnie słuchaj tego, co mówi o swoich
   przeżyciach,
- nie krytykuj i nie oceniaj żadnych uczuć doświadczanych przez dziecko,
- nie zaprzeczaj uczuciom dziecka,
-pamiętaj, że akceptowanie uczuć to nie to samo, co zgoda na każde działanie pod ich
  wpływem,
- nie oczekuj od kilku latka, by zawsze wiedział, co czuje, ani umiejętności kontrolowania
  emocji w różnych sytuacjach,
- podpowiadaj dziecku, jak może wyrazić emocje w sposób bezpieczny dla siebie i innych.

 

 

 

Zabawy pomagające oswoić dzieciom emocje

 

Paczka

 

Jest to zabawa, która ma za zadanie pogłębiać relacje. W tego typu aktywnościach powinna królować spontaniczność i radość. Mają one za zadanie uruchomić wszystkie części ciała. Znaczenie mają tutaj zarówno mięśnie, jak i mózg, a w szczególności ciało migdałowate, które przetwarza emocje. Mechanizm większości tych zabaw polega na balansowaniu pomiędzy działaniem na pełnych obrotach i uspokajaniu się, co uczy kontrolowania emocji.

 

Dorosły siada i zwija swoje ciało „w paczkę” podkulając nogi, chowając głowę i obejmując się rękami. Zadaniem dziecka jest otworzyć pakunek czyli rozprostować nogi i ręce. Dorosły początkowo może stawiać delikatny opór, tak by dziecko musiało napiąć swoje mięśnie, później jednak ułatwiając zadanie. Ważne jest tu teatralne upadanie i odgłosy wysiłku. Później następuje zamiana ról.

 

 

Rozpoznawanie emocji

 

Kolejna zabawa, to rozpoznawanie emocji i dorysowywanie ich na rysunku. Świetna propozycja do nauki rysowania dla przedszkolaków, oraz bardzo rozwijająca zabawa dla dzieci wczesnoszkolnych. Próby zdefiniowania emocji, wyrazu twarzy, oczu i ust nie są wcale prostym zadaniem. Nasza propozycja to wspaniały sposób na kreatywne spędzenie długiego jesiennego wieczoru, który doskonale pobudza dziecięcą wyobraźnie.

 

 

 

 

 

Literatura :

 

 -Daniel Goleman, Inteligencja emocjonalna, Poznań, 1997
 -Anna Matczak, Zarys psychologii dla nauczycieli, Warszawa, 2003
 -Jolanta Kolibowska, Inteligencja emocjonalna, Zeszyt metodyczny, 2013
 -Hurlock E.B.: Rozwój dziecka. Warszawa 1985.

Artykuły:


 -Margot Sunderland „Mądrzy rodzice”
 -Joanna Górnisiewicz „Zabawy, które uczą dzieci panowania nad gniewem

 

Polecane książki dla rodziców:

 

  • Faber J., Jak mówić, żeby maluchy nas słuchały. Poradnik przetrwania dla rodziców dzieci w wieku 2-7 lat,
  • Nelsen J., Pozytywna dyscyplina dla przedszkolaków,
  • Shanker S., Self-Reg. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości,
  • Sobkowiak M., Przedszkolak w świecie emocji. Rozwój emocjonalny dziecka,
  • Żuczkowska Z.A., Dialog zamiast kar,